Gisteren mochten we een erg bijzonder project doen, namelijk het oudste stukje gebouw van Utrecht terugzetten op zijn oorspronkelijke plek.
Het stuk muur was onderdeel van het Johannieterklooster, dat in de twaalfde eeuw werd gesticht op de plek van het huidige Vredenburgplein. De Johannieters, ook wel bekend als de Orde van Malta, combineerden ridderlijke idealen met spirituele toewijding en waren vooral bekend om hun inzet voor ziekenzorg. Ze bouwden uitgebreide hospitalen waar ze niet alleen pelgrims opvingen, maar ook de lokale bevolking hielpen, ongeacht hun geloof. Het Utrechtse Johannieterklooster speelde een belangrijke rol in deze liefdadige missie en fungeerde eeuwenlang als een toevluchtsoord voor hulpbehoevenden.
In 1529 werd het klooster echter afgebroken om plaats te maken voor Kasteel Vredenburg, een verdedigingswerk dat door keizer Karel V werd gebouwd om de stad Utrecht onder controle te houden. Dit kasteel, ontworpen door de beroemde Italiaanse architect Alessandro Pasqualini, moest dienen als een machtsinstrument tegen eventuele opstanden in de regio. De bouw van het kasteel markeerde een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van het gebied, waarin religieuze en liefdadige functies werden ingeruild voor militaire en politieke doeleinden. Vandaag de dag is alleen een klein deel van de muur bewaard gebleven, als stille getuige van de rijke geschiedenis van deze locatie.
Het stuk muur werd in 1976 teruggevonden tijdens de bouw van het muziekcentrum Tivoli Vredenburg.
Het heeft al met al 7 jaar geduurd om de stenen terug te krijgen op de oorspronkelijke plek. Kraanbedrijf Nederhoff vervoerde het gedeelte naar de stad, waarna wij ‘m op zijn plek mochten zetten met behulp van het hydraulisch liftsysteem. Geen gemakkelijke klus, want de stenen wegen 30.000 kilo. De operatie kwam zeer nauw, want onder het wegdek zit de parkeergarage van Hoog Catharijne. Daarom mocht er geen hijskraan gebruikt worden. De rails van het liftsysteem liggen recht boven de betonconstructie van de garage. Ook de plek waar de muur staat is bepaald aan de hand van de constructie van de garage.
Weg, water of lucht. In Nederland of ver daarbuiten. Geen lading te groot, geen land te ver. Heeft u een logistieke uitdaging? Onze vakmensen gaan deze graag aan. Neem gerust contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken. Wij helpen u graag!