“Het is een wonder zoals dit ding door de modder wil. Een normale band zou alles direct gecoupeerd hebben, nu worden er slechts enkele grassprietjes gebogen”, aldus toenmalig chauffeur Johan van der Meer in het jaar 1963.
Een wonder is het zeker, maar daar was de achtwielige kolos dan ook speciaal op gebouwd. De banden waren namelijk meer breed dan hoog en de bestuurder kon tijdens de rit de banden naar wens oppompen of er lucht uit laten lopen. Al was de grond nog zo drassig, met de motor gekoppeld aan alle wielen tegelijk, bleef de Teracruzer nooit steken en ging als het moest, er dwars doorheen. Door deze eigenschappen en zijn bijzondere uiterlijk kreeg het voertuig dan ook al snel de naam Moeraskever.
De Moeraskevers waren ex-Amerikaanse militaire transportvoertuigen en werden overgenomen uit een dump in Spijkenisse. De laadbakken en motoren ontbraken en dus werden er zelf Magirus Deutz-diesels van 160 pk ingebouwd. De voertuigen hadden een automatische bak met drie versnellingen vooruit en één achteruit en konden maar liefst 40 kilometer per uur halen in drassig terrein. Vanaf 1963 hebben er bij PAX in totaal 5 Moeraskevers gereden.
Weg, water of lucht. In Nederland of ver daarbuiten. Geen lading te groot, geen land te ver. Heeft u een logistieke uitdaging? Onze vakmensen gaan deze graag aan. Neem gerust contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken. Wij helpen u graag!