Internationaal zakendoen vraagt om duidelijke afspraken over waar de verantwoordelijkheid van de verkoper ophoudt en die van de koper begint. Een hulpmiddel bij het maken van deze afspraken zijn de Incoterms 2020. Hiermee spreekt u de volgende zaken met elkaar af:
• Wie verzorgt het transport en tot waar?
• Wanneer gaan risico’s en kosten van de levering over van de verkoper naar de koper?
• Wie zorgt er voor transportverzekeringen, vergunningen, machtigingen, documenten en andere formaliteiten?
Hieronder worden de Incoterms uitgelegd. Wilt u vrijblijvend advies? Neem gerust even contact met ons op, wij helpen u graag verder.
Incoterms voor multimodaal transport:
• EXW: ex works
• FCA: free carrier
• CPT: carriage paid to
• CIP: carriage and insurance paid to
• DAT: delivered at terminal
• DAP: delivered at place
• DDP: delivered duty paid
Incoterms voor zeevracht:
• FAS: free alongside ship
• FOB: free on board
• CFR: cost and freight
• CIF: cost insurance and freight
Regels voor elke transportmethode
Ex Works (Af fabriek)
De koper haalt de goederen af in de fabriek of in het magazijn van de verkoper. De koper is ook verantwoordelijk voor het laden dus zodra de goederen worden opgepakt, is eventuele schade voor zijn risico. Bijna alle verplichtingen liggen bij de koper en draait ook op voor de uitvoerkosten.
Free Carrier (Vrachtvrij tot vervoerder)
De verkoper zorgt ervoor dat de goederen uitgeklaard (met factuur, verpakking, uitvoervergunning en douaneformaliteiten) worden overgedragen aan de door de koper aangeduide vervoerder op de afgesproken plaats. De verkoper draagt alle risico’s van verlies of beschadiging tot op het moment dat ze geleverd worden. De verkoper is dus alleen belast met het voortransport.
Carriage Paid To (Vrachtvrij tot)
De verkoper regelt en betaalt een vervoerder die de goederen op een afgesproken plaats van bestemming aflevert. De vervoerder neemt echter de risico’s over op het moment dat hij de goederen aanpakt. De verkoper betaalt ook de uitvoerkosten. CPT kan worden toegepast bij alle vervoersvormen.
Carriage and Insurance Paid To (Vrachtvrij inclusief verzekering tot)
Hetzelfde als CPT, maar dan met als grote verschil dat de verkoper ook de verzekering regelt en betaalt. Ook hier neemt de vervoerder het risico over op het moment dat de goederen aan hem worden overgedragen. CIP kan worden toegepast bij alle vervoersvormen.
Delivered At Terminal (Franco terminal)
Delivered at Place Unloaded betekent dat de verkoper de goederen
levert aan de koper op de overeengekomen plaats of haven.
De verkoper draagt alle kosten en risico’s die samenhangen met het
brengen van de goederen naar de overeengekomen bestemming.
Delivered At Place (Franco ter plaatse)
DAP betekent dat de verkoper de goederen levert aan de koper op het moment dat het middel van transport, bijvoorbeeld het schip, is gearriveerd op de overeengekomen plaats. De levering vindt dus nog plaats voor het lossen.
Delivered Duty Paid (Franco inclusief rechten)
Bij de levering aan de koper betaalt de verkoper ook de invoerrechten. De verkoper draagt alle kosten die verband houden met het vervoer van de goederen naar de overeengekomen plaats van bestemming.
Free Alongside Ship (Vrij langszij schip)
De verkoper zorgt voor goederen met factuur, verpakking en kosten tot langszij het (zee – of binnen)schip met uitvoervergunning (op eigen kosten en risico). De verkoper levert de goederen in de genoemde verschepingshaven, langszij het (zee – of binnen)schip, op de kade of in lichters geplaatst, waarbij de koper verplicht uitklaart. De goederen moeten dus nog worden ingeladen. De kosten en het risico worden van de verkoper op de koper overgedragen op het moment dat de goederen langszij het schip in de verschepingshaven ter beschikking zijn.
Free On Board (Vrij aan boord)
De verkoper zorgt voor goederen met factuur, verpakking, uitvoervergunning, douaneformaliteiten bij uitvoer (uitklaring e.d.) en kosten tot over de reling van het schip. Wanneer de goederen de scheepsreling gepasseerd zijn in de genoemde verschepingshaven neemt de koper alle kosten en risico’s van verlies van of schade aan de goederen voor zich. FOB is vanaf 1 januari 2011 alleen nog voor bulkgoederen van toepassing.
Cost and Freight (Kostprijs en vracht)
De verkoper betaalt de kosten om de goederen naar genoemde bestemmingshaven te brengen. Het risico van verlies of schade aan de goederen na het van boord gaan van de goederen, gaat van de verkoper over naar de koper, alsmede dat van eventuele extra kosten ten gevolge van gebeurtenissen die zich voordoen nadat de goederen aan boord van het schip zijn geleverd. De verkoper is verplicht tot uitklaring van de goederen. Deze term kan alleen gebruikt worden voor zeevervoer en binnenvaartverkeer.
Cost, Insurance and Freight (Kostprijs, verzekering en vracht)
De verkoper heeft dezelfde verplichtingen als onder CFR. Als extra verplichting geldt dat de verkoper een zeetransportverzekering moet afsluiten tegen het risico voor de koper van verlies of schade aan de goederen tijdens het vervoer. De verkoper sluit een verzekeringscontract af en betaalt de verzekeringspremie, maar is slechts verplicht tot een verzekering met minimale dekking. De verkoper is tevens verplicht tot uitklaring van de goederen. CFR kan alleen gebruikt worden voor zeevervoer en binnenvaartverkeer. CIF verdeelt de kosten en risico’s goed tussen verschillende partijen en wordt daarom zeer veel toegepast.
Wij geven u advies over de in- en uitvoer van alle goederen en maken gebruik van elektronische systemen voor douane-vervoersaangiften. Goed opgeleide en ervaren medewerkers handelen voor u de administratieve processen af. Zo is alles snel en efficiënt geregeld. Tevens hebben bieden wij faciliteiten in Joure, Heerenveen en Alphen aan den Rijn om uw goederen gereed te maken voor export.
Wij plannen en regelen het gehele vervoersproces voor u. Naast vervoer over de weg, zetten wij schepen, treinen en vliegtuigen in als dit wenselijk is. Ook regelen wij nauwkeurig al uw douaneformaliteiten.
Heeft u nog vragen? Neem gerust contact op. Wij helpen u graag.
Weg, water of lucht. In Nederland of ver daarbuiten. Geen lading te groot, geen land te ver. Heeft u een logistieke uitdaging? Onze vakmensen gaan deze graag aan. Neem gerust contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken. Wij helpen u graag!