Nieuws

NABEK maakt samen met PTV werk van de toekomst

‘Nog voldoende rek’

NABEK, onder andere gespecialiseerd in de distributie van bouwmaterialen, maakt bij de transportplanning gebruik van de PTV xServer. De ervaringen zijn positief, maar het kan natuurlijk altijd beter en dus kijken NABEK en PTV graag verder.

De samenwerking tussen logistiek dienstverlener NABEK, onderdeel van de PAX Groep, en PTV begon aan het begin van deze eeuw, met de ingebruikname van het planprogramma Intertour, dat inmiddels is opgegaan in SmarTour. Sinds die tijd is zowel de samenwerking als de software verder verfijnd. ‘Met PTV hebben een solide partner in huis, met een goed oog voor de lange termijn’, stelt Frank Baudet, manager ontwikkeling & innovatie bij NABEK. Thijs Postma, binnen PAX Groep betrokken bij de marktontwikkelingen op dit gebied, vervolgt: ‘Binnen de samenwerking is er duidelijk ruimte om dingen uit te proberen. Ideeën die wij hebben, of klanten van ons, vinden een luisterend oor bij PTV, dat graag meedenkt en innoveert.’ Andersom vormt NABEK een klankbord voor PTV, vertelt Postma. ‘Regelmatig geven wij feedback aan PTV. Binnen NABEK is de techniek achter de routeplanning tamelijk complex. De software moet dan op orde zijn en wat dat betreft gaan we dan ook tot het gaatje. We nemen het niet voor lief als iets niet voor de volle 100 procent werkt. Is er iets, dan leggen we dat neer bij PTV, dat daar vervolgens goed mee omgaat. Zo ontstaat een constructieve samenwerking, met een optimaal resultaat.’

Frank Baudet (l) en Thijs Postma (PAX) zijn nog lang niet klaar met het verder automatiseren van NABEK.

400 blaadjes

Baudet schetst ter illustratie hoe zo’n 15 jaar terug bij NABEK de routeplanning werd gemaakt. ‘Waar we nu alles hebben geïntegreerd in één systeem, werd toentertijd alles nog op papier gepland. Met als resultaat dat de planner soms wel tot 400 blaadjes op één dag had te verwerken. Dat is uiteraard niet wenselijk en ook niet efficiënt. Op dat moment kwam PTV in beeld en zijn we stap voor stap verder gegaan met automatiseren. Zeker in de eerste periode maakten we grote stappen, wat ook logisch is. Wat eerst soms nauwelijks in een dag was te verwerken, rondden we nu dankzij de automatisering in enkele uren af. Een enorme vooruitgang dus. Vervolgens zijn we verder gaan afstemmen en dat zijn we eigenlijk blijven doen. De klant wenst steeds meer. Sterker, steeds vaker wordt iets als ‘normaal’ beschouwd. Daar moet je als logistiek dienstverlener op in kunnen spelen en dat proces is eigenlijk nooit echt klaar.’

Kortere tijdsspanne

Naast de klantwens speelt er nog een aantal ontwikkelingen die vereisen dat NABEK stappen maakt op het gebied van automatisering. ‘Je ziet langzaamaan een verschuiving naar steeds kleinere zendingen en daarmee een stijging van de leveringsfrequentie’, vertelt Postma. Hier spelen we op in door goederenstromen van verschillende klanten te bundelen om het aantal drops en kilometers te beperken. Bovendien leveren we vaak direct af op de bouwplaats.’ Dat maakt het proces niet alleen complexer, maar ook tijdkritischer. ‘De tijdsspanne wordt steeds korter’, stelt Baudet. ‘Zonder toepassing van ICT is daar simpelweg niet aan te voldoen.’ NABEK kiest ervoor alle programmatuur web based te laten draaien. Dat heeft als voordeel dat de performance niet in gevaar komt en er gebruik gemaakt kan worden van de servercapaciteit van PTV. Maar ook dat we altijd de garantie hebben van de nieuwste softwareversies. ‘Bepaalde zorgen leggen we bewust bij PTV neer’, stelt Baudet. ‘Zo kunnen wij ons volledig richten op onze kernactiviteit.’

Van vitaal belang

Met de software die NABEK voorhanden heeft, is het in staat om tot in detail de aflevertijden te voorspellen. Zo is een dag goed te overzien en kan de klant goed op de hoogte worden gehouden. Continu vinden er updates plaats, zodat er telkens sprake is van een realistisch inzicht in het verloop van de planning. Baudet: ‘Het voorspellen van de aflevertijden is van vitaal belang voor ons inzicht. We zien direct, in één oogopslag, of we wel of niet op schema zitten. De terugkoppeling van de verwachte aankomsttijd naar de klant is een voorbeeld van iets wat de klant inmiddels heel normaal vindt. Ze verwachten deze service en die leveren we dan ook graag. Omdat we werken met een directe koppeling naar de boordcomputer van onze chauffeurs hoeven we tevens veel minder met hen te bellen. Daarnaast zorgt de TomTom-navigatie in combinatie met de PTV xServer voor een heel betrouwbaar inzicht. Hiermee kunnen wij bij vertragingen de klant tijdig informeren en adequaat de planning aanpassen.’

Geocodering

De mogelijkheid om proactief in plaats van reactief te kunnen acteren, zien Baudet en Postma als een grote pre. ‘Je bent op die manier problemen voor’, aldus Baudet. Toch kan het altijd beter, vinden ze. Samen met PTV blijven ze dan ook zoeken naar verdere verbeteringen. Postma: ‘Neem de adressering. Als klanten een opdracht naar ons sturen, is het adres lang niet altijd compleet of accuraat. In onze distributie kan dit voor vertraging zorgen. Zo kan de navigatie een chauffeur naar een verkeerde locatie sturen omdat de schrijfwijze van het adres niet klopt. Met behulp van de geocodering component van de PTV xServer hebben we dit probleem weten te ondervangen. De xServer controleert de adressen op correctheid en komt waar nodig met suggesties. De juiste coördinaten van de adressen worden vervolgens gebruikt bij de routeberekening en in de opdrachten die naar de chauffeurs worden gestuurd. Bovendien kunnen we zo checken of de afleverlocatie goed te bereiken is.’

Betrouwbare voorspelling

NABEK werkt voortdurend aan het optimaliseren van de voorspelling van de aflevertijden. Baudet: ‘Dat kan al zeer accuraat. Maar er is altijd nog ruimte voor verbetering. Telkens proberen we tot een optimale balans te komen tussen de input en de output. Het is interessant om met big data te werken, maar je moet tegelijkertijd de effectiviteit in het oog houden. Wat is er voor nodig om tot de ultieme voorspelling te komen? In mijn ogen betekent dat dat je de meest bepalende factoren moet invoeren en daarmee aan de slag gaat. Hoe lang duurt een gemiddelde stop in relatie tot de dropgrootte bijvoorbeeld en hoe kunnen we dat het beste meenemen in de voorspelling? Maar ook: op welke manier neem je actuele informatie over bijvoorbeeld files het beste mee in je berekeningen? Met PTV, hun xServer en onze TomTom-navigatie hebben we de ingrediënten om onze control tower te voeden en de planning te bewaken.’

Nog veel mogelijk

Baudet en Postma zijn dus nog lang niet klaar, zo blijkt. ‘Er is nog voldoende rek’, stelt Postma. ‘Die rek willen we in de nabije toekomst optimaal gaan benutten.’ Baudet vult aan: ‘Binnen de software is er ook nog zo veel mogelijk. Nu al berekenen we voor elke rit de CO2-uitstoot. We kunnen onze klanten hier inzicht in bieden om zo ook op dit gebied gezamenlijk te optimaliseren. Kortom, binnen ons bedrijf, maar ook binnen de samenwerking met PTV hebben we al veel van onze doelstellingen behaald. Toch blijven we onszelf uitdagen en verder ontwikkelen; er is nog steeds meer te halen uit de software die we al gebruiken.’

Contact

Direct contact

Onze website maakt gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken. Klik op 'Ik ga akkoord' om toestemming te geven voor het plaatsen van cookies. Lees meer over cookies